מהירות התריס הינה מרכיב חשוב מאד בצילום, הן מבחינה טכנית וההשפעה על מראה התמונה, והן מבחינה מחשבתית שכן הצילום עוסק ב"לתפוס את הרגע", ומהירות תריס משפיעה על האורך של אותו רגע.

במצבים האוטומטיים במצלמה נקבעות מהירויות תריס קבועות, למשל במצב "ספורט" מהירות התריס קצרה ובמצב "לילה" מהירות התריס ארוכה, אך בכל המצבים האלו אי אפשר להגדיר בדיוק את המהירות בה אתם מעוניינים, דבר שלעיתים יגרום לתמונה להיראות מעט שונה ממה שדמיינתם.

במאמר זה נסביר באופן בסיסי מה היא מהירות התריס, כיצד היא משפיעה על התמונה ובאילו מהירויות עליכם לבחור במצבים שונים.

מה היא מהירות התריס?

התריס (כינוי נפוץ למינוח המקצועי "סגר"), כשמו כן הוא, נועד לווסת את כניסת האור למצלמה, או במילים פשוטות: כשפותחים את התריס – נכנס אור למצלמה, כשסוגרים את התריס – לא נכנס אור למצלמה.

מהירות התריס קובעת את פרק הזמן בו התריס יהיה פתוח, וכך בעצם קובעת מהי כמות האור שתגיע לחיישן המצלמה, וכדי שנקבל את התמונה לה ציפינו מהירות התריס צריכה להיות מדויקת – מהירות ארוכה יכולה לגרום לתמונה מוארת מדי, ומהירות קצרה יכולה לגרום לתמונה חשוכה מדי.

שינוי מהירות הצמצם יכול לעזור לנו "להקפיא" אובייקט שנמצא בתנועה בזמן שאנו מצלמים אותו (כאשר נגדיר מהירות קצרה), ובאותה מידה "למרוח" את אותו אובייקט (עם מהירות ארוכה).

איך יודעים באיזו מהירות תריס לבחור?

במקרים מסוימים אין באמת ברירה, ואנו מוגבלים למהירויות מסוימות.

אך ישנם מקרים בהם אנו יכולים לצלם בטווח רחב של מהירויות, ואז אנו נבחר בהתאם לאיך שאנו רוצים שהתמונה תראה.

הנה מספר קווים מנחים שיעזרו לכם לבחור את מהירות התריס:

התאורה ארוכה

כאשר המקום בו אתם מצלמים אינו מואר מספיק, תיאלצו לצלם עם מהירות תריס ארוכה, כי אחרת לא יכנס מספיק אור לחיישן והתמונה תצא חשוכה.

קחו בחשבון שכאשר אתם מצלמים במהירות תריס ארוכה אתם צריכים חצובה או דבר אחר שישאיר את המצלמה שלכם יציבה, אחרת התמונה תצא מטושטשת.

אובייקטים בתנועה מהירה

ברוב המקרים, אובייקט שזז במהירות דורש מהירות תריס קצרה.

לדוגמה, כאשר מצלמים סוס מירוצים כדאי לבחור במהירות תריס באזור ה-1/500, כך תוכלו "להקפיא" אותו במהלך התנועה ואולי גם את פירורי האבק שהוא משאיר אחריו.

אך לעיתים תרצו ליצור תמונה שממחישה את התנועה, כמו למשל כאשר מצלמים מכוניות מירוץ ורוצים להראות את ה"מריחה" של תנועת המכונית – במצב זה נבחר במהירות מעט יותר ארוכה כדי להימנע ממצב בו מכוניות המירוץ נראות כאילו הן חונות על מסלול המירוצים.

גם בצילום מפלים נרצה לעיתים לבחור במהירות תריס ארוכה כדי לקבל את אפקט המריחה שימחיש את תנועת המפל.

צילום עם עומק

כשרוצים להמחיש את העומק במה שמצלמים (ברוב המקרים כשמדובר בצילום נוף) יש לבחור בצמצם הקטן ביותר, דבר שאומר שמהירות התריס צריכה להיות ארוכה כדי שיכנס מספיק אור.

זו הסיבה שצלמי נוף משתמשים לרוב בחצובה גם באור היום.

ולסיכום:

מהירות התריס היא מהותית ויש לה כללי ברזל, אך עדיין אין שני לניסוי וטעיה.

קחו את הזמן לבדוק מספר מהירויות כאשר אתם מתחילים לצלם, ותשוו את התמונות עד שתמצאו את המהירות שהכי מתאימה למטרה שלכם.

תהנו!